W. Churchilla 3
Ústí nad Labem
400 01
beseda s Martinem Krskem. Akce uspořádaná ke Dnům evropského dědictví (předn. sál W. Churchilla 3 – vstup volný)
plakátek k akci (pdf, vel. 230 kB)
Model Schreckenstein, tedy Střekov, tak se jmenoval vůz, kterým hodlal ústecký průmyslník Georg Schicht v meziválečném období vstoupit jako nový hráč na rychle se rozvíjející trh s osobními automobily v Evropě. Už dokázal, že je fenomenálním obchodníkem. Úspěšně se podílel na řízení rodinné firmy Schicht, která představovala největším podnik svého druhu v Evropě. Chrlila ročně stamilióny mýdel s jelenem, mimo další proslulé značky jako kosmetiku Elida nebo tuky Ceres. Obří tovární komplex zahrnoval nejen potravinářské a drogistické výrobny, ale také vlastní elektrárnu, bednárnu a další specializované provozy. Po první světové válce firma vystavěla také strojírnu, patřila k největším v Československu. V tomto ohledu pak tolik nepřekvapí, že když Georg Schicht hledal využití pro novou strojírnu, napadla ho automobilová výroba. Schicht věděl, že musí zákazníky oslovit něčím výjimečným. Proto roku 1927 zaměstnal mimořádně talentovaného konstruktéra Willibalda Gattera z nedalekých Kuřivod autora přelomové myšlenky lidového automobilu neboli Volkswagenu.