W. Churchilla 3
Ústí nad Labem
400 01
Můj oblíbený básník Václav Hrabě kdysi napsal v básni Dnes je to rok, kterou jsem si před léty během prezenční vojenské služby četl a opakoval takřka každý den, že „Čas není vlastně zlý. Je přísný spíš než krutý“. A přesně totéž mě napadlo v okamžiku, když jsme v Severočeské vědecké knihovně začali přemýšlet o změně našeho loga, které mělo za sebou již asi dvacet let života. Nutno přiznat, že života často poničeného změnou velikosti, změnou svého umístění na dopisním či jiném papíře, života, odehrávajícího se jenom v černobílých dimenzích barevného spektra, s podtržítky i bez nich, v rámečku se slabou nebo i silnější vahou, … Za všechny tyto vyjmenované i nevyjmenované potíže logo neneslo pražádnou vinu, tyhle machinace s ním prováděli – vesměs s ušlechtilým úmyslem – pracovníci knihovny při různých příležitostech, leč čas (jako v té básničce) se ukázal být přísným soudcem a odsoudil dosavadní logo knihovny do menu „Historie“. Ale ani v životě logotypů není nic jednoduchého, i dosavadní život právě odcházejícího loga a život loga nastupujícího měl zajímavý vývoj: staré logo s kresbou rozevřené knihy a nákresem tehdejšího vstupu do knihovny v budově v ulici Velká Hradební 49 se začalo používat po roce 1990, a byť ústecká knihovna vydávala řadu publikací a prezentovala se na veřejnosti různými pozvánkami a plakáty, jednotnému vizuálnímu stylu knihovna nevěnovala příliš pozornosti a logo tak v tomto smyslu zůstávalo poněkud „osamocené“. Nicméně po zprovoznění druhé budovy knihovny v ulici W. Churchila v roce 1993 a dokončení přístavby i nového vchodu do knihovny v ulici Velká Hradební v roce 1996 vedení knihovny požádalo v roce 2001 tehdejší Fakultu užitého umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, aby její studenti jako seminární práci vypracovali návrh nového loga knihovny. Výsledky – návrhy nového loga - však vedení knihovny neuspokojily, a tak se až do podzimu 2011 používalo logo z 90. let minulého století. Na jaře 2011 se ovšem myšlenka zavedení nového loga obnovila a po konzultacích s vedoucím ateliéru grafického designu I Univerzity Jana Evangelisty Purkyně doc. ak. mal. Karlem Míškem, PhD., se rozšířila na plán změnit nejen logo, ale nechat vytvořit i jednotný vizuální styl knihovny. V soutěži pro studenty fakulty umění a designu UJEP bylo posléze podáno jedenáct návrhů, které byly hodnoceny v květnu 2011. Zajímavé a sebejisté prezentace návrhů jejich autorů utvrdily všechny zainteresované, že si všichni soutěžící se zadáním dali velkou práci a potvrdil se tak i trend opravdu kvalitní pedagogické práce na této fakultě. (Nutno podotknout, že členové hodnotící komise měli při posuzování návrhů velmi obtížnou úlohu, protože v návrzích nebylo nějakých výrazných slabin či viditelných nedostatků, které by návrh okamžitě znevýhodnily – mohu to potvrdit z osobní zkušenosti člena komise). Ale protože může vyhrát jen jeden, jako vítězný vzešel návrh studentů Jiřího Tomana a Michala Kukačky.
A tak začal svůj život nový logotyp Severočeské vědecké knihovny v Ústí nad Labem. Je velmi moderní, leč až neskutečně jednoduchou stylizací knihy (byť osobně jsem byl připraven podobné návrhy, které vycházejí ze stylizace knihy v logotypu, ze svého hodnocení nemilosrdně vyškrtnout). Grafický prvek evokuje pozitivní hodnoty (úsměv) i literární oblast (závorka) a díky specifické kompozici s textovou částí připomíná hřbet knihy.
dr. M.Bünter